maanantai 19. toukokuuta 2014

Raskausajan hormoonit ja oireet..

Siis huhu... välillä mä tosissani epäilen et musta on tulossa seinähullu...
mä oon aina nauranu kaikille raskaushormooni "jutuille" ja ehkäpä jopa vähätellyt niitä,
samalla tapaa kuin miehet... mä voin kertoo niille jotka ei sitä oo vielä kokenu..
nii tää ei tosiaan oo mitään leikkiä.... :D se kuka mun eteen asettuu poikkiteloin voi olla varma et ajan sen yli..... no ei nyt ihan. Välillä en kestä jopa ite itteeni, jep voitte varmaan kuvitella.
Saatan alkaa tiuskimaan taikka itkemään mitättömästä asiasta. Jos ja kun joku on koskenut mun ruokaan tai saatika vielä syöny sen.... ni ei hyvä heilu!

Mua tää raskaus vie ihan 6-0.. alussa nää hormoonimuutokset ei edes hetkauttanua mua missään ja ajattelin et "huhu.. säästyinpä niiltä" mut joo morjens.. en.
Yritän vaan nyt hyväksyä mun tunteet just sellasina kun ne tulee ja kuunnella itteeni.
Ei siinä muutakaan voi, niin ja täytyy aina muistuttaa itteään, et en mä oikeesti tällänen ole :)





Niin ja sit niihin raskausoireisiin joista en täällä puollela oo puhunu;
Eka josta mä aloin epäillä raskautta, oli OUDOT mielihalut/teot.
Mitäpä mä tein? Pyörin keittiössä kuin hullu ja himoitsin.. suoraan sanoen HIMOITSIN raakaa valkosipulia.. ihan melkee missä muodossa vaan, mut sinä hetkenä mä halusin sen vaan äkkiä raakana, hyvä et kuoria ehdin ni popsin sitä tyytyväisenä.. tais mennä näin muutama valkosipulin kyns.. heh.

-väsymys.. voi että.. rv5-> eteenpäin mä oisin voinu nukkuu lähes missä vaan ja ihan miten päin vaan... luulin sen jo helpottuneen tuossa rv 11-13 mut ei.. nyt se on taas palautunu ja päiväunet maistuu :D 

-Palelu... ei siitä sen enempää.

-Vatsan vihlonta... ja alapään vihlonta, pelotti ja teki välillä todella kipeää,
ihan kuin pienellä tikarilla ois isketty vatsaan vähän väliä..

-Rintojen arkuus... en oo tästä pahemmin kärsiny, mut välillä teki kipeetä.

-Maku ja HAJUAISTI varsinki.. mun nenä haistaa lähes kaiken.. meinasin oksentaa 
kun hastoin 3metriä musta olevan mansikkasuklaa patukan.. tai joku kahvikuppi... hyi.

-No mielialojenvaihtelut, tietenkin..

-Huimaus, välillä pyörryttää kun nousee ylös tai ihan muuten vain.

-RuokaHALUN lisääntyminen, olin iha hädissäni aluks. Oli pakko syödä 3 tunnin välein VÄHINTÄÄN, tai huono olo iski tai muuten vaan armoton nälkä.

-Pahoinvointi, viimesenä, muttein vähäisinä, aloin oksennella viikolta 5, melkein heti kun tajusin raskaudesta... ja sitä hupia onkin kestänyt sitten tänne viikoille 15+4 eikä loppua vielä näy.. on tietty ollu päiviä jolloin ei oo oksettanu, mut harvemmin.

Mitä nyt vähän väliä töissä iskee joku paha haju (hoitohommissa) ja kyllä meinaa oksennus vaan tulla. Välillä pukukopissa ja välillä työpaikan vessassa.. aina mä sinne onneks oon ehtiny.

Tossa nyt muutama mitä mulle tuli mieleen :)
Myös muut saa kertoa omista raskausoireistaan toki !


Loppuun kuvia viime päiviltä :) Vanhimmasta uusimpaan !

Tämmösiä oon löytäny kirppikseltä :) nyt on jo vähän enemmän kertyny matkaan, ei tosin paljoa.

 Täs meni muutama päivä sataessa, mut eipähä se paljoo duunissa haitannu.


 NAM! Marjakojut on taas pystyssä ;)


 Pave ja Fia mussut !

 Tänään räpsästyt kuvat... kävelin töistä kuumissa mustissa sukkahousuissa suoraan H&Mään ja otin melkee ekat farkkushortsit jotka mammahyllystä löysin... :D  musta tuntuu et toi mun maha on humpsahtanu oikee esille tässä viime päivinä. ja tunnen nyt jo itseni isoksi.. plääh. ton jälkeen menin vielä syömään... sitä turvotuksen määrä, mä oisin voinu vaikka haljeta.
nyt on 15+6 ja huomenna (keskiviikkona) täynnä 16 viikko ja 17 alkaa ♡


 Loppuun vielä, värjäsin tukan takas tähän "omaan" en vaan ikinä opi ettei mikään muu kuitenkaan näytä hyvältä kauemman aikaa kuin ruskeasävyt.. !


Hyvää alkanutta viikkoa :)

17 kommenttia:

  1. Oi vau! Siitä on ikuisuus kun olen viimeksi lukenut sun blogia ja silloin olit tosi huonossa kunnossa, olin huolestunut. Ja nyt tulin muuten vaan vilkaisemaan ja oletkin raskaana! Paljon onnea ja kaikkee hyvää sinulle! :)

    VastaaPoista
  2. hmmm raskaana ei kannattais värjätä hiuksia siitä saattaa olla jotain haittaa vauvoille

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvasin et tänne tulee näitä :D kiitos huolenpidosta.. mutta oon kysynyt asiasta neuvolassa ja mistä tiedät millä väreillä värjään? No ihan semmosilla luonnonmukasilla ja valitsen ne aika tarkkaan :)

      Poista
    2. Jah aikas harvoin värjään.. sen takia just tummemmaks (omaa väriä lähelle) nii ei tarvitse sit muutenkaa.

      Poista
    3. No itse asiassa kaikki mitä alkuraskuaden aikana tekee on pahinta koko raskauden aikana. ja no toisaalta, omapa on lapsesi ja itsehän sitä sitten on miten on, jos lapsi saattaa syntyä vammasena.
      ootko lopettanu röökaamisen? entä juotko viini lasin silloin tällöin?

      Poista
    4. Niin aivan omapahan on. Se lapsi vammaudu yhestä värjäyskerrasta.. AINAKAAN JOS TUOTE ON TÄYSIN LUOMU! Kysytkö siksi että voit mollata? Luuletko etten minä itse tiedä?kaiken oleellisen ihan omien opiskeluiden ja kokemusten kautta sekä ammatin. Olen erikoistunut lapsiin. Toiseksi minulla on yksi sairaanhoitaja mammapuoli ja toinen monta lasta synnyttäneenä :) Meinasin ironisesti kirjottaa tähän et joka päivä poltan. Not. En polta. Enkä viinistäkään edes tykkää. Ne ei kuulu mun raskauteen.

      Poista
    5. Laura: Ei kannata välittää tollasista katkerista luultavasti lapsettomista riidanhaastajista. Oot fiksu nainen ja tuleva äiti, kyllä sä osaat ajatella mikä on lapselle haitallista ja mikä ei.. tsemppiä odotukseen ja synnytykseen :)

      Poista
    6. mutta etkö sä oo polttanu? lopetitko heti kun sait tietää vai oonko ymmärtäny väärin? :)
      t. eri anonyymi <3

      Poista
    7. Joo poltin todellakin... 10-15 tupakkaa päivässä... neuvolas käski etten seinään lopettais koska riippuvuus. Ja stressikin pahasta. Mulle neuvottiin et on hyvä jos pysyy alle viidessä tupakassa/pv . Mutta mä en halunnu silti polttaa... taisin ihan muutaman päivän "vierottaa" itseäni ja poltin todella pieniä määriä. Muistaakseni jaoin 2 tupakkaa päivälle :D ja tupakoinnissa iski aina paha olokin nii ei vaan pystynyt enkä halunnut. Sit käytin sähkötupakkaa ilman nikotiinia tavan vuoksi hetkeksi mut en sitäkää jaksanu ja ne jäi kyllä yllättävän helposti :) mä en kuitenkaan tuomitse ihmisiä enään ketkä saattaa muutaman polttaa... ja yrittääki lopettaa. Kaikki ei aina oo yksinkertasta ja taustoja ei voi ikinä tietää.. :) mut tietty hyvä tähtää lopettamiseen.

      Poista
  3. Anonyymit aina tuntuu tietävän parhaiten.. kirjottasivat ees nimimerkillä.

    Olin aika yllättyny ku luin sun blogia, raskaana. Onnea ♡ Viimeksi kun luin oli asiat hieman toisin, tosin on siitä aikaakin.

    VastaaPoista
  4. Lööräää, sä kukoistat, oon niiinnniiiiin onnellinen sun puolesta :---) Tartuta muhunki joku pieni osa tosta elämänilosta, vaikka kyllä mäkin päivistäni välillä ja useamminkin nautin. Nyt vaan joku masiskausi menossa, täällä hullulassa kun tulee helposti itsekin sairaaks kun joutuu kattomaan noita kahjoja >:--D Liikeniskö sulla joku päivä ihan vaan vaikka pikatapaamiseen Kampissa bussia odotellassa tms?

    VastaaPoista
  5. Mulla teki raskausaikana mieli hiekkaa! Siis hipelöidä sitä hiekkaa ja haistella sitä :D onneks olin talvella raskaana, koska olisin muuten varmaan makoillu aamusta iltaan jossain hiekkalaatikolla :D hahaha mut hei sitä piti vielä sanoa et ihanaa kun löysin sun blogin, jääm lukijaksi :)! Ja tsemppiä raskauteen!

    P.s tollasia ylläolevia ilkeitä kommentteja ei kannata edes julkaista, kenenkään ei tarvitse sietää tollaista ilkeilyä! :/

    VastaaPoista
  6. Ei värjäys vahingoita vauvaa kunhan muistaa normaalin värjäysvälin (4-6viikkoa) ja pesee värit hyvin pois :) jos kaikkea Pitäis välttää mikä voi aiheuttaa vauvalle vahinkoa niin ei voisi mennä ulos, kävellä portaissa, ajaa autolla jne... Onnea teille molemmille <3

    VastaaPoista

kirjoita kommenttisi ja pelasta päiväni

ps. Vastaan tästä eteenpäin blogiini :)