torstai 23. toukokuuta 2013

Elämä on pelottavaa

Mun oli tarkotus eka tulla tänne julistamaan mun tulevaa lähihoitajan lakitusjuhlaa, on siis melkein 100% varmaa että mun päähän lasketaan 1.6 lakki. Viimein.




Mutta mun ajatukset on tänään heittänyt iha kuperkeikkaa. En oo tänne edes jaksanut siitä puhua koska oon nähny sen asian niin "pienenä", eli lyhyesti; n. 3kk sitten mun alaselkää alko oikeelta puolelta vihlomaan kovaa, varsinkin kumartuessa sitten myöhemmin jopa kävellessä, liikkues, mitä tahansa mä tein ni kipu seuras mukana ja sitten siitä vähän aikaa niin löysin alaselästäni ihmeellisen patin :---( Varasin lääkäriin ajan, ne piti mua varmaan vaan hermoheikkona. Jorvissa ei tietenkään meinattu laittaa mulle aikaa magneettikuvauksiin(maksaa maltaita), kunnes joku pääjehu sieltä sano niille et on se tutkittava. Eilen olin siis siinä huutavassa putkessa. Oon koko ajan ajatellu et ei tää mitään vakavaa oo.. ehkä se on vaan joku rasvapatti joka painaa hermoa? 

Sain tänään puhelun jorvista, jossa hoitaja sanoi minulle että minut halutaan kiireellisesti TT-kuvauksiin (viipalekuvaan) kts. Alempana tietoa siitä.  Mun silmät pyöristy ja kysyin että kuinka mulle soitetaan jo näin nopeasti takaisin päin? Onko niissä jotain häikkää? Mullehan sanottiin ettei ne missään nimessä halua tehtä TT-kuvausta näin nuorelle. (siinä on säteilyä lähes 60krt enemmän kuin röntgen kuvissa) hoitaja mumisi hiljaa ja "sanoi ettei osaa sanoa, lääkäri sitten varmaan kertoo. 28.5 otamme sinusta TT-kuvan."

Eli toisin sanoen siinä magneettikuvauksessa on täytynyt sitten löytyä jotain... koska ne ei soittais sieltä muuten näin nopeasti perään, enkä sais aikaa alle viikon päähän! (niihin on kuukausien jonot, eikä niihin oteta ellei ole melko vahvaa epäilyä) Usein niissä tutkitaan kasvaimia..
Jota mä oonkin pelännyt kaikkien oireidenen perusteella jonka takia pääsinkin magneettikuvauksiin melko pikaiseen.

Turhahan niitä piruja on maalata sinne seinälle, mutta nyt tosiaan mua pelottaa. Varsinkin kun mä oon yrittänyt kaikkeni saada nää tummat pilvet mun päältä pois ja nyt tulee tällästä.
Jos siinä jotain on, niin kai se pitää vaan ajatella et "kohtalo" se vaan on.

jotenkin todella shokeeraavaa. Katri on ollu tän päivän samanlaisessa pelon vallassa, vaikka tottakai sekin ymmärtää ettei kannata vielä nyt hätääntyä, silti. Päälle vuos sitten Katrin tyttöystävä kuoli yöllä sen viereen...



Tietokonetomografia

Tietokonetomografia eli tietokoneella toteutettava kerroskuvaus on nopea ja täysin kivuton tutkimusmuoto. Tietokonetomografian avulla kuvatusta kehonosasta saadaan kerroksittaiset läpileikkauskuvat, jotka mahdollistavat monipuolisesti mm. pään ja vartalon alueen, kuten vatsan alueen sekä rintakehän tutkimisen.


Tietokonetomografiassa kuvaus tehdään röntgensäteiden avulla. Ennen tutkimusta potilaan laskimoon ruiskutetaan yleensä ns. varjoainetta erotuskyvyn parantamiseksi. Suoliston tietokonetomografiaa ennen potilaan tulee juoda runsaasti vettä tai varjoainelaimennosta hoitohenkilökunnan ohjeiden mukaan. Tietokonekuvauksessa potilas makaa tutkimuspöydällä, joka liikkuu suuren renkaan sisällä.




Ehkä mä kerron sit jossain toisessa postauksessa mun juhlamekosta ja muista jutuista kuvien kera.....


21 kommenttia:

  1. voii ei. toivotaan ettei oo mitään kovin vakavaa! :( ♥

    VastaaPoista
  2. Voi ei, toivon todella että kaikki on kunnossa <3 Paljon voimia. Oot upea ja kaunis <3

    VastaaPoista
  3. Voi pieni... :( ei surra ja murehdita ennenkun täytyy, eihän? <3

    VastaaPoista
  4. hui kamalaaaaa! ): tsemppejä ja toivotaan ettei siellä nyt olisikaan mitään!

    VastaaPoista
  5. Mulla oli vähän samantyylinen juttu jokunen vuos sitten. Löysin patin ja "piilottelin" sitä viikon, kunnes rohkaistuin soittamaan lääkäriin. Pääsin välittömästi omalääkärille (asuin tk;ta vastapäätä, joten tosiaan lähdin sinne heti puhelun jälkeen). Omalääkäri otti heti sisään ja soitti pienen tutkimuksen jälkeen yksityiselle näytteenottoon lähetteen, jonne lähdin tuosta tk:sta suoraan.
    Jo seuraavana päivänä ne soitti sieltä ja kertoi että oli vain rasvapatti.
    Ihan hirvee olo oli, kun niin kiireellä pyöriteltiin lääkäristä toiseen ja kaikenmaailman kuvia ja näytteitä napsittiin.
    Toivottavasti sulla samanlainen pyöritys. Jokatapauksessa on hyvä, että hoitavat nämä asiat näin nopealla tahdilla. Jos sieltä jotain ikävää sitten löytyisi, se olisi helpompi hoitaa mitä nopeammin hoidon saisi aloitettua.
    Tsemppiä (:

    VastaaPoista
  6. Huh. Nyt vaan pitää tosissaan toivoa ja uskoa :/. Jaksamisia <3

    VastaaPoista
  7. Voi, ihan hurjan paljon tsemppiä sulle ja toivotaan parasta!! Mä löysin sun blogin pari päivää sitten ja oon lukenu monta monta monta postausta. Oot jotenki niin samanlainen kun mä :( mutta sä oot ihana ja kaunis, älä ikinä luovuta <3

    VastaaPoista
  8. Ei voi olla totta,hyvä että sait nopsaan ajan,jospa se onkin hoidettavissa oleva juttu.Et luovuta vaan ajattelet,että sairaudet hoidetaan!!!Mikä sitten onkin!!Seuraan sun blogia,mutta en yleensä kommentoi,mut nyt haleja ja tsemppiä .

    VastaaPoista
  9. Vaikka siellä jotain oliskin, niin se voi olla hyvänlaatuista ja se halutaan vaan varmistaa mahd. nopee :)

    VastaaPoista
  10. Mun on pakko kysyy, et ku munki pitäs mennä selän takia magneettikuviin, ni pitiks sun ottaa medusasta koru pois? Mulla on snaket, posket ja nenä, joista en mielellään ottais koruja pois koska posket ei oo viel ees parantunu ja noi muut menis sit umpeen :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki korut pitää ottaa pois ja esim. farkut, jos niissä on vetoketju jne. En kuitenkaan usko, että tää nyt on suurin huoli ssecretillä tai sulla....

      Poista
    2. Jep näin on. Kaikki vaatteetkin yleensä pois ja kylpytakki heiltä päälle laitoin korun tilalle muovikorun sen ajaksi ne käyvät! Kantsii hankkii ajois :)

      Poista
    3. Tai sitten allekirjoitat kiellon, jossa kieltäydyt ottamasta lävistyksiä pois (: Itse oon käynyt lukuisia kertoja pään TT-kuvassa ja pään mangeettikuvassa lävistykset paikoillaan (:

      Poista
  11. Voimia, toivotaan ettei se ole mitaan vakavaa... eika maalailla niita piruja seinille viela. Voihan se olla jotain suhteellisen simppelia. <3

    VastaaPoista
  12. Mulle tuli ihan pöljä assosiaatio,että entäs jos sun kuppikoon muuttuminen liittyy tuohon selkäpattiin ja kipuun?Älä julkaise tätä,jos tää on susta asiaton ,anteeks jo etukäteen.Tuli vaan mieleen.

    VastaaPoista
  13. Ei oo asiaton :) joo aloin ite kans miettii mut miteb se ois konkreettisesti mahollista? Ellen mä ois täynnä syöpää rintoja myöten :-D :/ en ysko et liittyy. Saispaha siihenki kyl sit selityksen !

    VastaaPoista
  14. Ps. Kiitos kaikille kommenteista ja kannustuksesta (:

    VastaaPoista
  15. Joskus lääkärit haluavat olla äärimmäisen tarkkoja vaikka kaikki olisi ihan kunnossa. Itsekkin olen joutunut/päässyt magneettikuvaan vain yhden yön odotettuani, koska eräs lääke ei sopinut minulle. Älä siis pelkää turhaan. Kaikki selviää ajallaan. Mutta hei voimia ja onneksi olkoon tutkinnon saavuttamisesta! Ammatin saaminen on iso ja hieno asia :)

    VastaaPoista
  16. Sanon samaa kuin Aida. Ei kannata vielä pelätä pahinta, ei todellakaan. Ota hetki kerrallaan nyt vaan ja koita tehdä asioita jotka saa sut rentoutumaan edes vähäsen. Paljon jaksamista sinne ja mä pidän peukut pystyssä täällä.

    <3

    VastaaPoista
  17. ... :( Samaa olin tulossa sanomaan, kuin kaikki muutkin - toivottavasti selvitään vaan säikähdyksellä. *Hali* ♥

    VastaaPoista
  18. Voimia, toivotaan että kyseessä on harmiton patti.<3
    Seuraan sun blogia joka viikko,vaikken oikeen koskaan kommentoi.
    Pidän peukkuja sulle.

    VastaaPoista

kirjoita kommenttisi ja pelasta päiväni

ps. Vastaan tästä eteenpäin blogiini :)