maanantai 12. maaliskuuta 2012

paino tiedossa...

Luulin et oisin enemmän sekasin.. kauhistuneena. Tai oon mä, en vaan oo sisäistäny sitä asiaa. Nyt vasta oikeesti tajuan mitä tää koko anoreksia-bulimia-ortoreksia kierre on aiheuttanu.. ei tällä oikeesti laihdu, hetkeksi ehkä muttei pysyvästi.

Tiedän etten oo syönyt yli tarvittavan määrän, pikemminkin vähemmän. Voin vaan kuvitella kuinka solmussa mun elimistö on.
Turvonnu siitä ettei ruokaa saa säännöllisesti. Mutta tää on jo pikemminki TOSI järkyttävää....

en itse katsonut lukua mutta se selvis kun menin luovuttamaan verta, mä halusin tehdä jonkun  hyvän teon. En tajunnukkaan kuinka paljon ne otti sitä verta, liki puol litraa :o huh. Kuitenkin siinä se hoitaja hetken aikaa alko katseleen mua "niin painathan sä yli 50kiloa" olin vain etten tiedä, kyllä luultavasti reilusti yli 50. Suostuin sitten punnitukseen.

Olin syöny aamulla kyllä muroja, piltin ja leivän. Oksentanut osan :( mutta vielä verenluovutuspaikassa söin leivän ja join mehua. Mulla oli siinä toinenki leipä mut se jäi sitten siihen kun painon kuulin. Pyysin siis sitä hoitajaa sit loppujen lopuks kertomaan mulle sen.

 Siinä se sitten on 56 kiloa.... HETKEN OLIN SUU AIKU, MITÄ VITTUA!!??!
Rauhotuin nopeasti. Nyt ainakin tiedän sen. Mutten voi edes kuvata tätä järkytyksen määrää.
  en oo koskaan painanu noin paljoa. Tästä syömishäiriöstö ei oo ollu MITÄÄN iloa. 
Joten pyydän teitäkin miettimään, ei tällä tosiaan laihdu pysyvästi.. ei.  
Oon lihonut vuoden aikana nyt n. 3kg.
Kun viime helmikuussa painoin 53kg. Kuitenkin, tää ehkä avas mun silmät.

Nyt en vaan tiiä MITÄ TEHDÄ?? KUINKA SYÖDÄ.
Jos lihon vaikka söisin 500 kalorin määriä.
Oon niin sekaisin nyt et huhu...  nyt viimestään mun on pakko mennä ravitsemusterapeutille.
Koske en ite tosiaan enään tiedä.

Otan huomen aamulla aamupainon joka on totuudenmukaisempi, 
painan siinäkin varmaan sen 56 :( mutta kuitenkin vatsa tyhjänä ja ilman nesteitä on ehkä järkevämpää....

22 kommenttia:

  1. Hyvähän tua sinun panosi on, ja hoikaltakin näytät :)
    tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Voi rakas♥ älä panikoidu, ota aamupaino ja kato vasta sitten. Mutta mäkin vähän ihmettelin että miten muka voisit painaa noin "paljon", koska näytät siltä että painaisit jotain 45 kiloa, ihan _oikeesti_ ja rehellisesti sanottuna. Esimerkiks mä painan nyt vähän yli 48 kiloa (ja ollaan melkeen saman mittasia) ja oon sua oikeesti aika tosi paljon isompi. Siis ihan silleen aikuisten oikeesti eikä silleen että skitsoilisin mun kokoa, jos ymmärrät :D Sä olet laiha, oikeesti.

    Muista, että painat sä sitten minkä verran tahansa, niin se NUMERO ei tee susta lihavampaa. (sitä paitsi, sulla painaa varmasti lihaksetkin, nehän painaa enempi ku läski!) Älä ainakaan nyt lopeta syömistä tai mitään, ETHÄN?♥

    (Anteeksi sekava kommentti ja toivottavasti en loukannu sua mitenkään :( )

    Voimia sis♥

    VastaaPoista
  3. Ihminen laihtuu, kun kroppa ja mieli voi hyvin. Ota eka askel ja syö jokainen päivän ateria. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ihminen ei liho, kun voi hyvin. Ihmisen kroppa pystyy ilman liikuntaakin olemaan lihomatta vaikka söisi päivässä 2000 kaloria.

    suositeltavaa on että n. 60% päivän kaloreista tulisi syödä ennen puolta päivää. Voin ihan kokeneena sanoa, että kyllä sitä laihtuu vaikka syö 1000 kcal päivässä.

    Tsemppiä!
    ♥:zom

    VastaaPoista
  4. 56kg on vähän, ja sä olet tosi pieni! Vaaka ei kerro kaikkea, se ei kerro miltä sä NÄYTÄT. Sä olet upea. 3kg painonnousu ei ole mitään, eihän sitä ees huomaa, voisko olla että sulle ois kasvanu lihasta? Lihashan painaa enemmän?

    VastaaPoista
  5. Ei tässä kultapieni mitään. :) Kaikki menee minun osaltani jo paremmin, hiukan vain hellitän. Toivottavasti teet fiksun valinnan - älä mene enää siihen paskaan mukaan. Siitä ei seuraa ikinä onnea ja iloa, tiedäthän sen. Ehkä sinun täytyisi vain liikkua säännöllisesti, ulkoilla tms? Se varmasti helpottaa, jos syömät ruuat alkavat ahdistamaan.

    Minullakin alkaa tällä viikolla uusi kunto-ohjelma, jeij! :)))

    Olet rakas ♥ Enkä vieläkään ole saanut työvuorolistoja.. Pelottaa hiukan :s

    VastaaPoista
  6. KIITOS kaikille noista kommenteista, todellakin _rauhottaa_ !!! koska oon nyt hieman romahtamis pisteessä...

    niin jjennyy eihän tuo muuten ois paljoa mutta kun oon painanut 45kg.. tosin 210 vuonna ja anoreksiassa :( mutta... niin.. nyt jotenki järkyttää. Onhan mul varmasti lihastakin ja rinnat on ainakin kasvanu yhden kuppikoon...
    mut silti uhuhu :(

    VastaaPoista
  7. Mä tiedän tunteen. Vuoden sisällä oon lihonnut peräti 8 kiloa. Enkä saa pois edes kolmea enään. Jos sä liikut, ota huomioon lihas, se on painavampaa, kuin rasva.

    Tsemppii sulle, ja kuvien perusteella sä et näytä ollenkaan lihavalta !

    VastaaPoista
  8. olet kevyemmän näköinen, ja sillä miltä näyttää on enemmän merkitystä kuin painolla. oksentamisen takia kehon neste- ja suolatasapaino saattaa olla ihan sekaisin, eli sun pitäis ehdottomasti lopettaa ainakin oksentaminen, ellet pysty vielä syömään paremmin. :)

    VastaaPoista
  9. Voi höpsö rakas ! sinä oot tosi kaunis tuommosena, ja kaunistut kokoajan kun vain opit tykkäämään ittestäs. Oon sen itteki huomannu tässä :) painoo tullu alle vuodessa melkein kymmenen kiloo lisää. Ollaan suht samankokosia, oon nelisen senttiä sua pidempi ja painan 58-59kg. Sinä näytät kyllä paljon mua hoikemmalta :o ehkä oot kiinteempi tai jotain, oot kumminki liikkunu sillai paljon, minä ku en yhtään viime aikoina.

    Olehan nyt ilonen vaan siitä että oot mitä oot ja että tajuat ettet sh lla laihdu :) hiukan voit opetella syömään terveellisemmin mutta tiedät ettei ole MAHDOLLISTA heti pitkän sh-kierteen jälkeen laihtua ja silti pitää ittesä järjissään sen asian suhteen. Ole siis varovainen ja opettele kattomaan peiliin hymyillen c::

    VastaaPoista
  10. Ihan suoraan sanottuna en olisi tuosta ottamastasi kuvista tai ottamistasi kuvista osannut ikinä päätellä, että painaisit tuon verran. Tällä tarkoitan sitä, mitä on sanottu aiemminkin, että vaikka se numero varmasti järkyttää niin kaikista tärkeintä on se, mitä peilistä näkee. Siellä esimerkiksi yksi tai kaksi kiloa, mikä vaa'alla järkyttää, ei näy ollenkaan!

    Mutta ymmärrän tuskasi! Tiedän kuitenkin, että kunhan nyt yrität olla järkyttymästä tuosta liikaa ja yrität syödä mahdollisimman rutiininomaisesti kolmen tunnin välein jne niin sun painosi tulee asettumaan sille ominaiseen kohtaan. Ja se on se paino, missä sun kehosi luonnostaan on eikä liho jos vähän tuleekin mässäiltyä. Tiedän, että mun on todella tekopyhää alkaa neuvomaan tälläistä, mutta toivon vaan, että et käyttäisi tuota painoa syyksi olla syömättä! =( Voimia ja haleja<3

    VastaaPoista
  11. Ei se paino niin paljoo kerro! Oon samanpitunen ku sä ja painan 54kg, syön tosi usein herkkuja ja harrastan tosi vähän liikuntaa. Silti oon paljon lihavamman näkönen ku sä:D

    VastaaPoista
  12. Et sä oo iso vaan sähän oot pieni <3 ;0 ! Ja jos kerran näytät hyvältä nii sillä ei oo mitään väliä koska se on vaan luku :) ! Vaik tiiän itekki et kuinka vaikeet sitä on uskoo ja haluis vaan painaa niin niin vähän... =(

    VastaaPoista
  13. kiitos :) oon viistoista, tänä vuonna kuustoista. en mä nyt niin pieni ole <3

    VastaaPoista
  14. 56 on ERINOMAINEN paino pituisellesi! Olet hoikka, katso kuviasi:--)
    Vaikka painolukema ehkä mielestäsi kuulostaa järkyttävältä, ei paino ole pääasia; tänä aikana, kun et ole punninnut itseäsi, olet kuitenkin tuntenut kokosi ihan suhteellisen ookooksi, eikö? Vasta painolukeman kuuleminen sai sinut tuntemaan itsesi jotenkin huonoksi. Se todistaa sen, että omalla fiiliksellä on paljon suurempi merkitys.

    VastaaPoista
  15. Hyvä paino on <3 Normaalipaino, kaunis paino ja terveen naisen paino <33 Ei oo mitään järkee syödä 500 kcal päiväs, koska keho menee pilalla. Se ei oo oikea määrä aikuisella. Se on liian vähän. Ja jos laihduttaa 500 kaloril esim vuoden niin painon on pakko nousta joskus, koska on pakko syödä joskus kunnon aikuisen ihmisen määrä kaloreita, koska muuten tule osteoporoosit, sydänkohtaukset ja kaikki puutokset.
    Peili on tärkeämpi kuin vaaka. Lihas painaa enemmän kuin läski ja jokainen on erimallinen ja kaunis sellaisena kuin on<33

    VastaaPoista
  16. Kannattaa alottaa syöminen säännöllisesti, aamupala, lounas, päivällinen, iltapala .. ensin pieniä määriä _edes jotain_ että elimistö tottuu siihen että on säännölliset ruoka-ajat.
    Vähän niin kuin koirat oppivat, että tiettyyn aikaan tulee ruoka, lenkki yms. ja he osaavat odottaa sitä.
    Samalla tavalla elimistö osaa odottaa tulevaa ruokaa ja valmistautuu siihen !

    Napostelu on yksi asia mikä lihottaa ihmistä .. tai kerää huonoja nesteitä elimistöön.
    Eli kaikista paras mahdollinen terveellinen elämä ja ruokavalio on
    = säännölliset ruoka-ajat
    = paljon kasviksia ja hedelmiä
    = _normaalia ruokaa_

    sekä myös säännöllinen liikunta, aerobista, sekä anaerobista ! eli kestävyyttä ja lihasta .. Kävely on muuten loistava kuntoilumuoto vaikka se niin hassulta kuulostaakin =) Samalla sitä saa raitista ilmaa, näkee ihania maisemia ja mikä parasta se ei ole raskasta, mutta se auttaa _paljon_ !
    Sitten kun otat koiran mukaan niin se on kaksi kärpästä yhdellä iskulla !

    Ja kun oppii syömään tietyllä tavalla, on hyvä pitää herkuttelu päiviä !
    Ne jos mitkä ovat kivoja .. Isolla tyttöporukalla koko ilta mättöä ja leffaa !!
    Se on niin kuin herkkupala koiralle ! =)

    -sanni-

    ps. olet todella kaunis nuorinainen ja herranjumala sinun silmäsi ovat VALOITTAVAT <3 !
    pps. mietin pitkään julkaisenko nimettömänä vai en .. en vielä uskalla .. kaikkea hyvää sinulle <3

    VastaaPoista
  17. laitan nyt omanikin kommenttini tänne sekaan, vaikka vähän samaa onkin sanottu.. Meinaan oon itekkin sen huomannu, että paino NOUSEE, jos syö liian vähän, koska elimistö menee kriisitilaan.. Jos alat syömään enemmän, mutta et liikaa, se tasottuu siht nopeasti ja luultavasti paino myös saattaa tippua ns. itsestään, kun keho pääsee normalisoitumaan :)
    Kaunis oot!

    VastaaPoista
  18. Minunkin pitää vielä lisätä kommentti. Teksti sai minutkin heräämään ainakin vähäsen. Itsekkin uskaltauduin pitkän tauon jälkeen puntarissa ja huomaan kuinka ei tällä oksentamisella saa paino laskemaan... Se vain tuppaa nousemaan... Ehkä pitäisi itsekkin uskaltautua syömään ns. normaalisti, jos sitten paino laskisi...

    Mutta joo, kiitos tästä tekstistä. Se sai varmasti monet heräämään ja ihmettelemään..

    Olet vahva ihminen ja sä voitat vielä tän kaiken paskan..Mä uskon siihen :)

    VastaaPoista
  19. Paino on vain numero !! Sillä ei ole mitään väliä ja näytät niin hoikalta, ettei ole yhtään varaa enää laihtua tuosta. Olen joutunut sisäistämään tämän ajatuksen ja aluksi teki kipeää kun paino lähti nousemaan, mutta nyt koko homma vain naurattaa. Mä en ole yhtä kuin mun paino enkä todellakaan ole yhtään tyytyväisempi itseeni liian laihana.
    Koita kultapieni syödä tarpeeksi äläkä jatka kitudieettejä :( kuten sanoit, ne eivät laihduta vaan ne laittavat elimistön ihan sekaisin.

    VastaaPoista
  20. Itse laihduin tammikuussa pari kiloa (vaikken saisi) ihan vain sillä, että tein uudenvuodenlupauksen etten oksenna. Nesteet siis lähtivät ja olo on edelleen tosi hyvä vaikka olen pari kertaa sortunutkin. Vaikka suosittelisin syömään säännöllisesti, tiedän omasta kokemuksesta ettei aina nappaa, enkä itsekään syö 3-5 tunnin välein jos ei huvita. Kiinnitä sinäki huomiota ruoan laatuun (enemmän proteiinia ja väriä, mausteita, kevyitä kastikkeita jnejne, vähemmän päiviä jolloin syöt pelkkää leipää). Esim. piltti ja rahkapurkeilla, pellavansiemenrouheella ja valinnaisella hedelmällä teet jääkaappiin helpon, kevyen, terveellisen(!) välipalan jos makeannälkä iskee

    En neuvo tätä sillä, että saisit pudotettua painoasi, vaan koetan rohkaista oksentelusta luopumiseen :) se oli pitkään itsellä tärkeintä koko syömisvammailun päihittämisessä, oksentelut pois ja sitten voi alkaa miettimään muuta! Se tekee kuitenkin kropalle niin paljon pahaa..

    t. viime vuonna 43 kilosta 52:een :)

    VastaaPoista
  21. Mä olen lihonut reilussa puolessa vuodessa sellaset 12 kiloa. Tuntuu aivan oudolta painaa tämän verran, olin niin tottunut nelosella alkavaan lukuun, ja välillä ahdistus on kieltämättä sietämätön. Kaiken lisäksi en edes yrittänyt nostaa painoani (vaikka se olisi varmasti myöhemmin ollut edessä), vaan kaikki tapahtui aivan kuin vahingossa ja järkytys, itseinho ja kontrollittomuuden tunne oli valtava. Nykyään kuitenkin ymmärrän, että parantua ei voi alipainoisena: se on joko tai, elämä tai laihuus. Sun tai mun kokoiseen terveen hoikkaan tyttöön (joo, itsestä en osaa kyllä ajatella noin..) saa mahdutettua tavallista elämää, miljoonia päiviä niine pienine murheineen ja ennen kaikkea suurine iloineen! Olen varma, että kaiken tämän läpikäyneenä osaa arvostaa elämää enemmän kuin kukaan. Se on jotain, mistä 45-kiloinen känkkäränkkä voi vain unelmoida.

    En näköjään osaa nyt kirjoittaa mitenkään järkevästi, mutta tahdon kuitenkin sanoa sulle ettet ikinä ole yksin. Meitä on miljoonia kulkemassa tätä samaa tietä kanssasi, ja kaikki joutuvat käymään läpi samoja asioita ja sen saman ahdistuksen. Itse usein ajattelin, että se painon voi nostaa sitten kun on sen verran terve, ettei se tunnu enää pahalta (vaikka todellisuudessa olin vakaasti sitä mieltä, etten tule tekemään sitä ikinä), mutta oikeesti tyhmäkin tajuaa ettei se mene niin: se tulee helpommaksi vain tekemällä, ja siinä vaiheessa se usein onkin jo ohi. Nyt meidän molempien pitää vaan opetella elämään ja hyväksymään itsensä tämän kokoisena. :) Totta kai se sattuu, totta kai sairaus satuttaa kun revit sen irti! ei se halua kuolla, mutta loppujen lopuksi sinä voit päästä tilanteen herraksi, kertoa sille että etpä halua sinäkään ja heittää ikkunasta ulos. Tsemppiä ihan hirveästi, nää on vaikeita asioita mutta taistelun arvoisia! <3

    VastaaPoista
  22. Siis sä oot tosi kevyt ja laihan näköne.:)! kyl sä pärjäät <3 IHANAN kaunis<3 !!!

    VastaaPoista

kirjoita kommenttisi ja pelasta päiväni

ps. Vastaan tästä eteenpäin blogiini :)