keskiviikko 8. helmikuuta 2012

syömishäiriöni ystäväni silmin (plus kuvia)

Tämän koko tekstin on laatinut Marianne. Voi rakas pieni. En voi sanoa muuta kuin anteeksi, anteeksi. Ja kiitos kun vielkin oot siinä.
                         Rakastan sua, enkä jaksais tätä ilman sua.


Marianne vasemmalla :)
"En tosiaankaan tiiä mistä edes alottaisin. Ehkä siitä mistä tää kaikki alko ja millon tää kaikki alko mulle valkenee.
Muistan vieläki sen päivän ja sen hetken ku istuttii yläasteen käytävällä oottamassa ruotsin tunnin alkua ja kaivoin mun laukusta karkkipussin esii ja tarjosin siitä tavan mukaisesti ssecretillekki. Ssecret otti vähän valikoiden yhen karkin ja kääns sen pussin ympäri ja alko lukee äänee kaloritaulukkoa. Yhes naureskeltiin et huhhu mite voikaa olla nii paljon kaloreita pienes pussissa. Ssecret ei sit vissii ollukkaa iha nii viattoman niis kauhisteluissaa ku minä, ja aika hyvin sen kyllä huomasin. Hetken päästä tästä ssecret muistaakseni kertoki ite mulle blogistaan ja tästä kaikesta. Muuta en oikee tosta ajasta muista tän syömishäiriön suhtee, mut lueskeltuani noit vanhoi merkintöi muistuuki just se et kui viatont tää kaikki sillo joskus oli. Tosi typerää pelleilyy vaa, mille mun ois pitäny pystyy pistää loppu samantien, ennenku ois ehtiny edes alkaa.
Nyt sitte taas tässä sitä ollaa. Kolme vuotta myöhemmin ja sama homma jatkuu. Entistä tiukempaa otettaa ssecretistä kiinni pitäen. Tiedän, että ssecret tietää kuinka paljon tää kaikki vaikuttaa sen oman hyvinvoinnin lisäksi meihin sen läheisiin ja kuinka paljon se meitäki satuttaa. Mutta toisaalta eihän se meitä satuta, vaan tää sairaus. En mä ssecretille oo vihanen vaa tälle sairaudelle. Niitten raja vaan on usein aika häilyvä, koska syömishäiriö tuntuu ite syöneen osan siitä ihmisestä johon mä aikoinani rakastuin. Tuntuu että se on vallannu puolet siitä rempseästä, reippaasta ja hullun uhkarohkeasta tyypistä joka vallotti mun sydämen ku taikaiskusta.
Siinä kuva siitä vanhasta ADHD:sta jonka koulumotivaatio hipo kattoa.. tai sitten ei :-D tunnen nyt jo tän myötähäpeen...
Vähän liian usein saatanki ärähdellä ssecretille esim. ruokakauppojen hyllyjen välissä meidän käydessä ainaista taistelua siitä mitä ostetaan tai ssecretin valitellessa heikkoa oloaan syömättömyytensä vuoksi. Sillä hetkellä oon vihanen, mutta oon vihanen syömishäiriölle. Jälkeenpäin musta tuntuu pahalta ja usein ite siinä tilanteessakin, ku nään miten ssecret kamppailee ittensä kanssa ja kuinka sitä sattuu mun tiuskiessa sille.

Oikeen aamusöpönä 9lk vuonna 2009.
Ssecret on yks ihanimmista ihmisistä joita tää maa päällään kantaa. Se arvostaa läheisiään ihan älyttömän paljon, eikä ssecretiä parempaa ystävää vois toivoakaan. Ssecret nostaa mua usein jalustalle siitä kuinka hyvä ystävä mä oon, mikä tekee tästä kaikesta entistä kauheempaa. Musta tuntuu etten todellakaan oo sen ylistyksen arvonen.
Mä oon aina ollu vähän huono puhumaa vaikeista asioista tai ylipäänsä kertomaa jos mua sattuu. Niin henkisesti ku fyysisestikin. En oo osannu ssecretillekkää näyttää mun huolta oikeella tavalla todellakaan. Oikee tapa näyttää se olis jatkuva huolenpito ja välittämisen näyttäminen ja tukeminen.
Rakastan sua mussu <3 Marianne oikeelle :)
Sen sijaan mä useemmin sysään näitä asioita syrjään ja oon ku niitä ei oliskaan, niitten kuitenki kokoajan ollessa jokapuolella. Etenki mun mielessä. Mä nään tosi usein unia ssecretistä liittyen syömishäiriöön ja kaikkeen tähän. Ei oo varmaa päivääkään jollon todellisuudessa en miettis ssecretin vointia ja tätä tilannetta. Jos pysähdyn kunnolla miettimään tätä kaikkea, tulee itku jolloin siirrän kaiken taas heti syrjään näin tapahtuessa esim bussissa mun uppouduttua omiin ajatuksiini. Turhauttavinta tässä kaikessa on se avuttomuuden tunne. Tiedän, että ssecret käy terapiassa ja ammattiauttajilla säännöllisesti ja sen tilannetta seurataan. Tiedän, että ihmiset sen ympärillä on tietoisia syömishäiriöstä ja tukee ja välittää parhaansa mukaan. Mitä tässä voi enää tehdä?

2009 Marianne vasemmalla
2009, Marianne oikeella :) NÄÄÄ HETKET !!!

Viimeinen palanen palapelistä kohti parantumista kun tulee ssecretiltä itseltään. Enää vaaditaan ssecretin aito halu parantua tästä kolme vuotta kestäneestä piinasta ja taistelu syömishäiriötä vastaan voisi todella alkaa.

Jaksan uskoa parempaan huomiseen ja jaksan uskoa siihen, että pian ssecretkin jaksaa. En anna syömishäiriön viedä ystävääni kokonaan ja aion myös pitää huolen siitä, että sen jo varastama elämänilo palaa ystävääni."

En voi tarpeeks kiittää Mariannea noista sanoista. Kuvat valitsin itte koneeltani jostain syvältä uumenista :-D  mulla on niin ikävä vanhoja aikoija, mutta nää tulevat hyvät vuodet kyllä tulee oleen varmasti yhtä rakkaita. <3

17 kommenttia:

  1. Ihana postaus! Tykkään hurjasti! (:
    Marianne on oikee ystävä joka välittää susta, kannattaa pitää siitä kynsin ja hampain kiinni! :D
    Voimia teille molemmille! <3 (:

    ps.ootte tosi nättejä!<3 (:

    VastaaPoista
  2. sää oot ssecret oikeestaa aika ruma kasvoista :( olisit paljon sievempi erimallisilla hiuksilla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ite tykkään tän hetkisist hiuksist hirmusesti. Ei oo kyl enää samanlaiset kju näissä.. nää on 2-3 vuot vanhoi :D

      mutta kiitos mielipiteestäsi.

      Poista
    2. mitä vittua joku random tulee tänne arvostelemaan tolleen sun ulkonäköä, joko sillä ei oo silmiä päässä tai sit se on vetässy mielipiteensä jostai hevonperseestä, koska oot oikeesti tosi nätti!! ja sulla on ihanat hiukset.

      anteeks tää upee kielenkäyttö, hyppäs toi ton kommentti ilkeesti silmille ja rupes ärsyttää.

      Poista
    3. haha ihana :) kiitos kun tulit puolustaan 8) nii totta, ei mulla ainaskaa ois pokkaa enkä ikin voiskaa noi sanoo kellekkää... :D mut anonyymin on helppo sanoo ku oma pärstä ei näkyvil!! Ja viel kuviin jotka on sata vuot vanhoi. Ja rakastan mun nykyisiä hiuksia <3

      Khiitos (: <3

      Poista
    4. Hah, ite taas katsoin et onpa tän blogin kirjoittaja söpön näköinen tyttö. Ja vaikka hän oiskin maailman rumin ihminen, niin milläköhän perusteella sä katsot olevasi oikeutettu sanomaan muille että he ovat rumia? Olisi kiinnostavaa nähdä millainen pärstä siellä anonyymin takana piilottelee, et onko sulla ees kamalasti varaa muiden ulkonäköä haukkua. Vituttaako sun oma ulkonäkösi sua jotenkin, tai ootko epävarma itsestäsi ja yrität saada itelles paremman olon muita lyttäämällä? Ei voi kyl kuin ihmetellä, et miten niin monet ihmiset ovat noin lapsellisia ja itsekeskeisiä, etteivät yhtään mieti mitä sanovat. Mulle ei ainakaan tulis mieleenkään kirjoittaa ulkonäköhaukkuja munattomasti anonyyminä kellekään, eikä etenkään ihmiselle, jolla on jo ennestään itsetunnon kanssa vaikeuksia. Se aivojen käyttö on kyl tosiaan ihan suotavaa, eivät ne toivon mukaan vaan koristeena sun päässäs ole. Mut onhan se kivaa kun näin netissä voi sanoa helposti mitä sielu sietää ja ei joudu ikinä vastaamaan teoistaan ja sanomisistaan! Ja Ssecretille sanoisin vielä, että oot söötti ja tykkäsin tästä postauksesta :) Onneksi sulla on noin ihanalta vaikuttava ystävä tukena!

      Poista
    5. liikutuin ihan tästä komementista, ihanaa et teidän laisia ihmisii on olemassa, jotka puollustaa. En mä tosta ekasta ko0mmasta loukkaantunu :) koska oon mun lärvin kans suht sinut.. :D mutta ihanaa nähä ihmisiä jotka oikeesti ajattelee näin <3 keep going :) haleja ! ja KIITOS !

      Poista
    6. Mun mielestä sä oot tosi kaunis, ja kaverisi myös :3 En ymmärrä miten joillakin on edes pokkaa tulla sanomaan että toisen kasvot on rumat, kun jokaisella tosiaan pitäisi olla ne omat aivot joilla ajatella, ja tässäkin tilanteessa olisi voinut niillä omilla aivoillaan ajatella sen verran, että olisi pitänyt mielipiteen itellään, jos nyt kerran tuota mieltä on. Tämäkin kommentoija olisi voinut varmaanki käydä peilin kautta, koska tuskin hänkään maailman kaunein/komein ihminen on. Jokaisella on omanlaiset kasvonpiirteet, jotka on perinyt eikä niille voi mitään. Mun mielestä sä olet kaunis ja sun kasvonpiirteet on tosi kivat, tosi suloinen olet! c:

      Poista
  3. voi ihana postaus ! sul on selvästikkii kavereita jotka välittää... :) ja ootte tosi nättejä molemmat ! :)

    VastaaPoista
  4. ihana tää postaus, Marianne vaikuttaa superihanalta kaverilta ja ootte molemmat nättejä :) halauksia ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiituksia ! Se on, tajuttoman ihana ♥ tsempannu mua tajuttomasti !!! Haleja <3

      Poista
  5. Kultarakas.. meidän on taas nähtävä <3 oot liian tärkee unohdettavaks<3 Yhdessä me potkitaan tätä syömispaskaa perseelle niin kovaa, ettei se enää pysty koskee meihin <3

    VastaaPoista
  6. Ihana postaus!<3 rupes melki iha itkettääää:c
    p.s oot nättisöpö<3

    VastaaPoista

kirjoita kommenttisi ja pelasta päiväni

ps. Vastaan tästä eteenpäin blogiini :)