keskiviikko 9. marraskuuta 2011

Epäväkaa persoonallisuus

Laaja-alaista ihmissuhteisiin, minäkuvaan ja tunteihin liittyvää epävakautta ja huomattavaa impulsiivisuutta. Alkaa varhaisaikuisuudessa ja esiintyy monissa yhteyksissä vähintään viidellä seuraavista tavoista.
1. Kiihkeitä yrityksiä välttyä todelliselta tai kuvitellulta hylätyksi tulemiselta
2. Epävakaita ja intensiivisiä ihmissuhteita, joita luonnehtii äärimmäisen ihannoinnin ja vähättelyn vaihtelu
3. Identiteettihäiriö: merkittävästi ja jatkuvasti epävakaa minäkuva tai kokemus itsestä
4. Taipumus toimia nopeasti hetken mielijohteesta eli impulsiivisuus ainakin kahdella potentiaalisella itselle vahingollisella alueella (esimerkiksi tuhlaaminen, seksi, kemiallisten aineiden käyttö, holtiton liikennekäyttäytyminen, ahmiminen)
5. Toistuva itsetuhoinen käytös, siihen viittaavat eleet tai uhkaukset tai itsensä viiltely ym. vahingoittaminen
6. Tunteiden vaihtelevuus eli affektiivinen epävakaus, joka johtuu mielialan merkittävästä reaktiivisuudesta (helposti reagoivuudesta) (esimerkiksi intensiivinen jaksoittainen dysforia (voimakas tuskaisuus), ärtyneisyys tai ahdistuneisuus, joka kestää tavallisesti muutamia tunteja ja vain harvoin muutamaa päivää kauemmin)
7.Krooniset tyhjyyden tuntemukset
8. Asiaankuulumaton, voimakas suuttumus tai vaikeus kontrolloida suuttumusta (esim. toistuva äkkipikaisuus, jatkuva vihaisuus, toistuva tappeleminen)
9. Hetkellinen stressiin liittyvä paranoidinen ajattelu tai vakava dissosiatiivinen oireilu

Ylhäällä on siis epävakaan persoonallisuuden pääkriteerit. En nyt muista kuinka moni niistä pitää täyttyä. Olin tänään siellä lääkärissä ja vastailin kysymyksiin ja perustelin. Mua ahdisti aivan tajuttomasti. Lopputulos oli kuitenkin täysin selvä; kirkkain pistein täytän epävakaan persoonallisuus häiriön oireet. En oikein tienny siinä tilassa kuinka suhtautua. 

Mä repesin eilen ihan totaallisesti. Tein pimennossa, rutiininomaisesti; hain desinfiointi aineen, kasan paperia, terän ja teippiä. Mä tein sen. Voi luoja kuinka se helpotti. Katumus sen jälkeen oli vain _sanoinkuvaamatonta_ oon luvannu niin monelle etten enään _koskaan_ viiltele. Tässä sitä nyt sitten taas ollaan. Carin on ainut jolle en oo pystynyt valehtelemaan. Jäin tänään Carinille kiinni eka kädestä ja myöhemmin paljastin jalasta. Carin vei mun terän.. ehkä hyvä niin, vaikka niitä saakin lisää. Zas varmasti ei enään näkisi minua, tälläistä hullua epävakaata sekopäätä... Viltsu varmasti olisi niiiin pettynyt. Niinkuin kaikki muut, musta voi vaan odottaa pettymyksiä pettymysten perään. Anteeksi Marianne ja te kaikki muutkin ihanat.. oon pahoillani.


And then we go, and make you lose your mind
Mun lääkitystä nostettiin, seronil 40mg ja nostetaan jatkossakin varmasti maximiin. Sain ketipinorin lisäksi ataraxia.. niitä kaikkia kolmea saan sitten vedellä.  Tällä hetkellä tuntuu et mun elämä on pelkää alamäkeä, epävakaata, sekoilua, alkoholia ja lääkkeitä.


Musta tuntuu etten mä ole mitään muuta kuin mun diagnoosit; 
Epäväkaa persoonallisuus häiriöinen, syömishäiriöinen, masentunut.  Pelkkää häiriötä.

Kaiken lisäks mä oksettava oon syöny;
noin tuhat helvetin kaloria...

5 kommenttia:

  1. Okei, taidan kans täyttää aika puhtaasti noi kriteerit.. Hienoo saada kans yks HÄIRIÖ lisää papereihin.. wippii.. tsemii!

    VastaaPoista
  2. Nyt he tietävät enemmän sinusta ja osaavat auttaa sinua aivan uudella tavalla. Niistä kaikista häiriöstä on mahdollista päästä eroon, jos olet valmis päästämään irti. Olet niin rakas, koita pärjätä <3

    VastaaPoista
  3. "Musta tuntuu etten mä ole mitään muuta kuin mun diagnoosit; Epäväkaa persoonallisuus häiriöinen, syömishäiriöinen, masentunut. Pelkkää häiriötä."

    Tuolta mustakin tuntui kun sain omaksi diagnoosikseni masennus, ahdistus ja epätyypillinen persoonallisuushäiriö vaativan persoonallisuuden piirteillä. Mut kuka tahansa ihminen on enemmän kuin pelkkä diagnoosi. Noi diagnoosit ovat sairauksia, ja sun oikea luonteesi ja minäsi on niiden alla piilossa. Sä ja sun persoonallisuutesi ette ole sama asia kuin diagnoosit ja sairaudet joista kärsit. Vaikka en tunne sua, niin en määrittele mielikuvaani näitä tekstejä kirjoittavasta ihmisestä sanoilla "persoonallisuushäiriöinen / syömishäiriöinen" ja that's it, vaan adjektiiveja joita mulle susta ja sun luonteestasi tulee tän tekstin perusteella mieleen ovat mm. kiltti, toisista huolehtiva/välittävä (tuntuu että huolehdit muista jopa oman hyvinvointisi kustannuksella), ystävällinen, perfektionistinen jne.

    Ja "persoonallisuushäiriö" ehkä kuulostaa kamalalta ja just sellaselta et on jotenkin häiriintynyt hullu joka pitäs lukita pimeään kellariin muiden ihmisten näkyviltä (näin musta tuntui), mut kuten mun terapeutti sanoi, ei se persoonallisuushäiriö tarkoita et on mikään sekopää. Onhan masennus, hyvin yleinen sairauskin, mielenterveysHÄIRIÖ.

    VastaaPoista
  4. Auttaako noi lääkkeet sua yhtää? :( ite en jaksa uskoo et lääkkeet auttaa kaikkeen.. Koitahan pärjätä !

    VastaaPoista
  5. Mikään diagnoosi ei tee susta huonompaa ihmistä, oot silti maailman ihanin, älä unohda sitä! ♥ Voi, yritä olla viiltelemättä, jooko :'C ja tuhat kaloria ei oo paljoa! sun pitäis syyä kaks tuhatta päivässä koska kuihdut ihan kohta pois, oon huolissani :(
    Tosi monta voimahalausta muru, toivottavasti sulla on jo vähän parempi olla! ♥♥

    VastaaPoista

kirjoita kommenttisi ja pelasta päiväni

ps. Vastaan tästä eteenpäin blogiini :)