torstai 2. kesäkuuta 2011

Osastolla syödään lautanen tyhjäksi

Lupailin tuossa aikaisemmassa postauksessa että tulen vielä postaamaan eilisestä syömishäiriö klinikka käynnistä. Tää oli siis nyt toinen "arviokäynti" sen sairaanhoitajan luona. Nyt tiistaina on sitten myös lääkäri ja sairaanhoitaja paikalla ja sillon selvii mun tarkemmasta hoitomuodosta. Eihän se ollu vaikee arvata et mut pakotettiin eilen vaa'alle. Vaikka mä intin ja sinnittelin vastaan niin mä hävisin. Menin sitten siihen vaa'alle 3 litraa vettä juoneena, maha täynnä kahvia ja vettä. Pissahätä. Ja vatsakaan e ollu toiminu moneen päivään. Tuloksena varmasti vaa'alla välkkyi mahtava luku. (jota mä en edes uskoltanut katsoa) ja mulle suositeltiikin olla katsomatta. Ihan sen takia etten mä sekoa.  Nyt sit löysin yle sivulta tämmösen kirjotuksen Hyksi Syömishäiriö yksiköstä.. ja alko hieman pelottamaan kaikki tuleva. Koska kuulemma melko selvää on, että mulla ei mikään avohoito riitä. Kuulemma vaarallisin tilanne on silloin kun potilas oksentelee ja laihduttaa samanaikaisesti. Se on kropalle pahinta mitä voi tehdä. Että onnea vaan iha helvetisti mulle...


Tässä nyt siis se kertomus sieltä netistä:

HYKSin syömishäiriöklinikan 16-paikkaisella vuodeosastolla hoidetaan anoreksiaa ja bulimiaa sairastavia aikuisia. Klinikka on Suomen ainoana julkisen terveydenhuollon yksikkönä keskittynyt aikuisten syömishäiriöiden hoitoon. Ulkopaikkakuntalaiset voivat päästä vuodeosastolle kunnan maksusitoumuksella.
- On liian vajaa. Ota reilusti enemmän, opastaa hoitohenkilöstöön kuuluva ruokaa lautaselle annostelevaa potilasta osastolla.
Ruokailutilanteen tunnelma on kaukana keveästä: syömishäiriöiselle ruoan annostelu ei ole mikään helppo juttu.
Helsingin klinikka on Suomen ainut aikuisten syömishäiriöiden hoitoon erikoistunut julkisen terveydenhuollon yksikkö. Yksikköön kuuluvat vuodeosaston lisäksi poliklinikka ja 8-paikkainen päiväosasto.
Syömishäiriöiden hoidossa pyritään avohoitoon, ja vuodeosastolle päätyy vain hyvin pieni osuus syömishäiriöitä sairastavista. Osastolle tullaan, kun syöminen ei kerta kaikkiaan onnistu kotona.
- Tänne tulevat ovat tosi alipainoisia tai heillä on oksentaminen riistäytynyt käsistä, havainnollistaa osastonhoitaja Katja Tenhovirta.
Hoito on vapaaehtoista.

Lepäämistä ja toipumista

Vuodeosaston potilaat ovat pääosin 18 - 23-vuotiaita, mutta myös sitä vanhempia. Anoreksiaa sairastavaa hoidetaan osastolla Tenhovirran mukaan keskimäärin kolme kuukautta ja bulimiaa 2 - 4 viikkoa.
Hoidon alku keskittyy syömisen harjoitteluun, lepäämiseen ja kehon toipumiseen.
- Potilas ruokailee viisi kertaa vuorokaudessa tuetusti. Hoitajat ovat aina mukana syömässä. Lähdetään siitä, että lautanen syödään tyhjäksi, Tenhovirta kertoo.
Lisäksi hoitajat auttavat potilaita käsittelemään ahdistavia tunteita, joita painonnousu potilaissa aiheuttaa. Osaston ohjelmaan kuuluu myös erilaisia ryhmiä ja rentoutusta.
YLE Uutiset / Anna-Stiina Toivonen 
Nyt kauheassa stressissä mä jännitän kumpaan mut yritetään työntää. Toisaalta tuo päiväosasto ois mukava, mutta mua ei yhtään kiinnostais herätä sinne joskus kuudelta aamulla ja kökkiä siellä klo 18 asti.. ja sitten ahdistuksen vallassa lähteä kotiin. Sekoisin varmasti siitä määrästä jota mulle yritettäis siellä syöttää ja oksentelisin turhaan koko illan vessassa. Ja tuo ympärivuorokautinen osasto on varmasti myös hemmetin rankka paikka. Mutta jotainhan tässä nyt täytyy tehdä..koska mä en jaksa tätä tilannetta enään. Mä en jaksa.
Huomenna mun täytyy mennä verikokeisiin ja EKG:hen jotka sieltä on määrätty. Mä tiedän ettei niissä ole mitään vikaa. Ei ole ei.
Tänään mun ruokailut meni hyvin, kunnes söinkin kourallisen karkkeja.. great mä tiesin tän. Ja pum oksensin, vaikka mä lupailin jo vähän ETTEN sortuis enään. Ennen karkkeja kalorit n. 350 ja nyt karkkien jälkeen jokunen 550-650..  kill me please. Tänään vielä lenkille. Mä oon levinnyt ja levinnyt..

ps. Anteeksi tämmöinen hemmetin sekava teksti. Olen nyt
vain ahdituksesta sekaisin. Mietin  vain koko
ajan sitä hemmetin  tulevaa punnitusta. Olen varmasti 
vain vielä enemmän lihoneempi ja lihoneempi.

19 kommenttia:

  1. sulla on aivan väärä tapa laihduttaa. nimittäin, mä olen saman pituinen kuin sä, ja painoni on 44kg (sinulla tää on ollut alinpaino) ja mä olen täysin terve. vaihda sun painonpudotus tapaa, syö esimerkiksi hyvällä omatunnolla semmoiset 1200-1400 kaloria päivässä, ja liiku normaalisti. sä et todellakaan ole ylipainoinen, tiedä ja muista se.

    VastaaPoista
  2. Joo oon menossa just sinne Helsinkiin! Se on kuitenkin ihan hyvä käydä niissä testeissä, suljetaanpahan tiettyjä riskejä pois. Onneksi saat nyt apua, ja toivottavasti siitä on hyötyä. Ja niin kuin sanoit, ei sitä kannata katsoa sitä vaa'an lukemaa, vaikka ne punnitseekin. Kyllä me tästä eteenpäin päästään <3

    VastaaPoista
  3. Anonyymi- niin tiedän. nyt tietenkin jos alan syömään 1400kcl niin tottakai se nostais mun painoa alussa.. koska elän nyt puolet pienemmällä :/ mutta niiin.. onhan tää ihan väärä ja tähän mä haluaisinkin muutosta. Meiän geenitkin on niin lihavat :D ett ihme etten paina enemmänkin. alin paino mulla on ollut varmaan kilo/pari vähemmän mutta tuolloin mut punnittiin ja se oli 44kg.. mielestäni olen laihempikin ollut, mutta en käynyt vaa'alla. Mutta mulle tuo 44kg ois jo unelma.. tai lähempänä unelmaa.,. ku oon niin lyhytkin!

    VastaaPoista
  4. Ai hei, toi sun kalorimäärä on edelleen erittäin pieni. Kelaappa, mä oon syöny tänää jo 1300kcal.. ja vielä varmaan syön iltapalankin..

    VastaaPoista
  5. Ihan hyvä, jos pääsisit osastolle - oikeesti, siellä et pääsis ainakaan tekemään mitään tyhmää ja saisit vähän kiinni säännöllisestä ja terveellisestä ruokarytmistä ja pois oksentelusta.. silleen toi ei-päiväosasto ois kyl ihan hyvä.. ettei sit illal ainaa olis kauhee ahdistus, tai voi se siel osastollaki olla.. mut siel ne vahtii (: ♥

    VastaaPoista
  6. moikka, mä en oo varmaan ikinä kommentoinu tänne, mutta lukenu olen. :)
    oon menossa juuri tuonne päiväosastolle reilun viikon päästä ja pelottaa ihan sairaasti jo nyt. välillä ajatus paikasta tuntuu niin järkyttävältä, että meinaan soittaa sinne ja perua koko jutun. mutta mulla on kuitenkin juuri tuo sama fiilis kun sulla, eli en vaan oikeasti jaksa elää tässä tilanteessa. ja katuisin jälkeenpäin, jos jättäisin menemättä ja riutuisin yksinäni lisää.
    halusin vaan lähettää sulle paljon voimia ja jaksamista, toivottavasti saat apua sh-klinikalta :)

    VastaaPoista
  7. En oikeen osaa sanoa mitään, mutta mulla on vain sellanen olo, että tärkeintä olisi, että sä saisit apua♥ Toivon sitä kovasti! Olet mahtava ihminen ja haluan, että sun elämä lähtee käyntiin vielä kunnolla tulevaisuudessa!
    Tiedän, ettei auta, kun sanon tämän, mutta sanonpahan silti: SÄ OLET LAIHA, sun ei tarvitsisi enää ollenkaan laihduttaa ! Tärkeämpää elämässä on se, että VOIT HYVIN, eikö niin?
    Superhalaus♥

    VastaaPoista
  8. vaikka toi osasto ei kivalta ehkä kuulostakaan, se ois oikeesti hyväks sulle! :-) sä olet _laiha_, ja haluat varmaan olla myös terve, ja voida syödä sen kinuskituutin tai ranskiksia hyvällä omallatunnolla?

    jaja siis älä turhaaan oo huolissasi, vaaaan normaalista poikkeavaa ahdistusta, liian paljon ihmissuhde sotkuja ja kaikkea muuta :--(

    voimia sulle! oooot tärkeä !♥

    VastaaPoista
  9. Hei! Oon käynyt sun blogissa välillä lueskelemassa mutta ajattelin vain kertoa nyt kun asia on sulla ajankohtainen, että oon itse tällähetkellä kokovuorokautisella osastolla Helsingissä. Oon myös ollut päiväosastolla ja voin suositella sulle kyllä molempia.

    Alku on aina rankkaa, se on varmaa. Koko hoito on, ei tästä parane sormia napsauttamalla. Ajan myötä helpottaa kuitenkin. Ja pelko hoitoon tulosta on ihan ymmärrettävää. Mutta jos sulle yhtään suositellaan ja ehdotetaan jompaa kumpaa hoitomuotoa niin oikeasti ota se mahdollisuus vastaan.

    tsemppiä hurjasti!

    VastaaPoista
  10. =) Muttta hei, kuule.. vaikka painosi nousisi ja söisit normaali, ei sinusta tulisi mitenkään isoa ihmistä. Katsele normaalipainoisia ihmisiä ympärilläsi, ovatko he sinusta liian isoja? Huomasin itsekkin että se anoreksia vääristää tosi paljon, ei mun näössä ole mitään vikaa. =)
    Mullakin on huomenna verikoe. Jännittää koska pelkään neuloja..

    Kaikkea hyvää sinulle<3
    Bubble

    VastaaPoista
  11. Voi sua pikkusta :( Kiva kuulla että tykkäät mun blogista! ♥ ja muutenkin kiitos ihan älyttömästi kaikista ihanista kommenteista ♥

    Se osasto tosiaan vois auttaa sua... Vaikka se kuulostaa ja vaikuttaa tosi rankalta, mitä se myös varmasti onkin, niin se oikeesti auttaa. Siellä sulla on paljon paremmat mahdollisuuudet parantua tästä kamalasta taudista. Sä tiiät sen itekkin, vai mitä? Mä oon niin huolissani susta ♥ VOIMAHALEJA!! ♥

    VastaaPoista
  12. Piu- hei mä en jostain syystä pääse sun profiiliin? Mutta kiitos kommentistasi :) ja kiva et se on ollu sust mukava paikka.. koska eihän nyt kauheessakaan paikas ois ku väkisin. Mun on pakko kysyä et onks ihmiset ihan langanlaihoja siel kokovuorokautisella osastolla? Tuntisin itseni varmasti kunnon häpeäpilkuksi siellä.. :( kiitos tsempeistä!! SINULLE MYÖS !

    VastaaPoista
  13. Jos uskoisin ja tietäisin klinikalle menon auttavan minua, menisin. En kuitenkaan halua mennä sinne, koska kaikki psykologit ja kuraattorit ovat olleet todella pettymys minulle. En usko saavani apua niiltä. Ne takertuu asioihin, jotka eivät ole merkityksellisiä ja sivuuttavat sen asian, että mua ahdistaa. Eikä se johdu siitä että menetin parhaan kaverin vaan ihan jostain muusta.

    Ihailen sitä, että toiset löytää sellasia paikkoja josta on jotain _hyötyä_! Mulla kaikki vaan johtaa siihen, että oon puoliks ulkomaalanen ja aina ollu koulukiusattu. Joten paljon voimia ja tsemppiä tuon klinikan suhteen ja toivon että siitä on sulle paljon apua ja paranet tuosta ahdistuksesta ja SH:sta! :)
    ♥:zom

    VastaaPoista
  14. Kiitos kommentista! Oot ihana ♥ Kuvista päätellen sun ei todellakaan tarvii enää laihtua, et saa! Mulle kelpais koska vaan tollanen kroppa :) Tsemppiä hurjasti sinne, ja haleja! ♥

    VastaaPoista
  15. Aina mä vaan luen tätä sun blogia mut en koskaan oo kommentoinu, koska en oo löytäny sanoja. Sun ahdistuksen ruokaan kohtaa huomaa kilometrien päähän, ihan oikeesti. Toivottavasti klinikka auttais sua tai edes antais vinkkejä sulle, kuinka selvityä tästä, jos et sä osastolle lähe. Suuret tsempit ja halit sulle! ♥

    VastaaPoista
  16. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  17. Kiitos kommentista rakas♥ No, mä olen lihonut niin paljon etten mä mihinkään osastolle joudu/pääse, ja sun ei tarvitse olla musta huolissasi :)
    Peilit on AHDISTAVIA! koko ajan pakko katsoa jos menee peilin ohi mutta silti toivois ettei tarvitsis nähdä iteään...ihan kauheeta.
    Mutta paljon haleja sulle♥

    VastaaPoista
  18. hups kirjotin ton edellisen kommentin vanhalla tunnuksella :D täs viesti viel uudestaan:

    Joo mun profiili on vammannut monta päivää jo.

    Täällä on kaikenkokoisia ihmisiä. Tosi aliravituista normaalipainoisiin ja sen ylikin jokus. Esimerkiksi viimeksi kun olin täällä niin täällä oli yksi melkein ylipainoinen bulimikko. Voin kuvitella miltä hänestä tuntui silloin, koska kaikki muut olivat enintään normaalipainoisia.

    Tiedän et helposti alkaa vertailla muihin ja voin sanoa että oikeesti melkein kaikilla on aina se fiilis että "en voi tulla osastolle kun en oo niin ja niin laiha". Mut milloin on tarpeeksi laiha? Kun voi olla ihan minkäkokoinen vaan ja silti kehon kaikki arvot ihan kuoleman lukemissa :(

    Ja kannattaa muistaa, että ne langanlaihoillakin on tavoitteena se normaalipainon saavuttaminen - ei ne oo täällä vaan esittelemässä luitaan muille ;)

    VastaaPoista

kirjoita kommenttisi ja pelasta päiväni

ps. Vastaan tästä eteenpäin blogiini :)